ZOBRAZIŤ OBSAH

CITROËN: 100 ROKOV INOVÁCIÍ A ODVAHY

DEDIČSTVO CITROËNU

Od roku 1919 značka Citroën preukazuje odvahu a prístup k ľuďom, ktorá sa v jej histórii nikdy nezaprie.

 

So svojim takmer storočným dedičstvom viac ako 300 modelov, z ktorých niektoré navždy poznačili automobilový priemysel, sa Citroën zapísal do srdca každého Francúza.

 

Práve do tohto historického eposu inicioval vizionársky génius André Citroën. Ponorte sa s nami do histrórie.

 

PÔVOD LOGA

Počas cesty do Poľska v roku 1900 objavil André Citroën novú technológiu kovových ozubených kolies. Inžinier a budúci zakladateľ Citroënu kúpil tento patent a upravil ju pre svoje francúzske továrne. Potom sa rozhodol urobiť dvojitú šípku emblémom svojej prvej spoločnosti.

100 ROKOV HISTÓRIE

1919 ANDRÉ CITROËN
Drzosť. Kreativita. Technológie. Tri slová, ktoré ilustrujú víziu priekopníka automobilového priemyslu André Citroëna. Veľké dobrodružstvo značky Citroën sa začalo v roku 1919 uvedením modelu Citroën Type A na trh. 
1921-1922 PUBLICITÉ DANS LE CIEL DE PARIS
En 1921, Citroën présente le 2ème modèle de sa gamme : la B2. Puis vient le tour de la Citroën 5HP au Salon de Paris. À l'occasion de l'ouverture de ce salon, un avion écrit Citroën en toutes lettres dans le ciel de la capitale. 
1922-1924 PLAVBA PO SAHARE A V AFRIKE
Aby André Citroën demonštroval spoľahlivosť svojich áut, zaútočil v roku 1929 ss modelom B2 10HP na Saharu. Na základe svojho úspechu o dva roky neskôr zorganizoval plavbu Black Cruise, ktorá prešla križovala celý africký kontinent zo severu na juh. 
1925 CITROËN OBLIEKAL EIFFELOVU VEŽU
V rokoch 1925 až 1934 mal André Citroën skvelý nápad: nainštalovať svoju značku na Eiffelovu vežu žiarivým písmom. 
1926-1930 MODEL CITROËN B14, C6 1 A C4
V roku 1926 predstavil Citroën svoj model B14, automobil pre masový trh považovaný za luxusný automobil. Úspech bol na ceste. O tri roky neskôr bol na trh uvedený C6 1, prvý rýchly francúzsky úžitkový automobil. A v roku 1930 sa objavil komerčný model C4, ktorý bol vybavený odnímateľnými sedadlami a zadnými dverami rozdelenými na dve časti. 
1931 ŽLTÁ PLAVBA V ÁZII
Päť rokov po Black Cruise (Čiernej plavbe) prechádza Citroën ázijským kontinentom z Bejrútu až do Pekingu. Yellow Cruise s názvom „Citroën Center-Asia Expedition“ má za cieľ dokázať celému svetu technické kvality vozidiel Citroën. 
1932-1934 CITROËN ROSALIE A POHON PREDNEJ NÁPRAVY
Ešte pred otvorením parížskeho autosalónu v roku 1932 sa najnovší výtvor z tovární Citroën tešil výnimočnej pozornosti. Prezývaný bol ako "Rosalie" a prekonal všetky rýchlostné rekordy na pretekárskej dráhe Linas-Montlhéry. V roku 1934 prišla nová revolúcia s Traction Avant, ktorý bol takto pomenovaný kvôli pohonu predných kolies. 
1935 CITROËN V ŤAŽKOSTIACH
Uvedenie modelu Traction Avant nanešťastie nezabránilo spoločnosti dostať sa do finančných ťažkostí. V roku 1934 sa zachraňuje Citroën pred krachom predajom značky. Novým majiteľom sa stáva Michelin. 3. júla 1935 André Citroën zomiera. Pierre Boulanger prevzal po smrti značku s dvojitými šípmi. 
1936-1939 NÁHON PREDNÝCH KOLIES 15-SIX A ÚŽITKOVÉ VOZIDLÁ
V roku 1938 sa rodina Traction Avant rozrástla o 15-Six. Pohodlné a rýchle vozidlo má prezývku „Kráľovná ciest“. V nasledujúcom roku sa Citroën zameriava na úžitkové vozidlá pre profesionálov s veľkou novinkou: posuvnými bočnými nakladacími dverami. 
1945-1947 REKONŠTRUKCIA ZÁVODU CITROËN JAVEL
Počas druhej svetovej vojny sa fabrika zastavila v dôsledku ničivého bombardovania. Od roku 1945 bola továreň prestavaná a už v roku 1946 predstavil Citroën na októbrovej výstave 3 nové modely: Saloon 11, 11 light a 15/6. Podujatie je zároveň prvou prezentáciou Type H, ktorá nahrádza TUB. 
1948-1950 PREDSTAVENIE MODELU 2 CV
2 CV je konečne predstavené verejnosti na autosalóne v Paríži. Tento nový prístup k individuálnej preprave sa do roku 1990 bude vyrábať vo viac ako 5 miliónoch exemplároch. V roku 1950 prichádza verzia VAN s 250 kg užitočného zaťaženia, rýchlosťou 60 km/h a spotrebou 5 l/100 km. 
1955-1958 DS A CITROËN ID 19
V roku 1955 Citroën predstavil na autosalóne v Paríži model DS. Auto, ktoré navrhol Flaminio Bertoni, predstavuje aerodynamickú a estetickú revolúciu. V roku 1958 vyhral ID 19 rely Monte-Carlo. Po tomto víťazstve sa Citroën rozhodol zúčastňovať sa cestných motoristických pretekov. 
1960-1969 CITROËN AMI 6, DYANE A MEHARI
V roku 1960 bol uvedený na trh model Ami 6 a to v rovnaký deň v celej Európe. V roku 1967 Dyane prevzal mechaniku 2 CV, ale s modularitou kombi. A v roku 1968 Méhari opäť prelomil zaužívané trendy. Toto nezvyčajné auto s plastovou karosériou sa stalo ikonou svojej doby. 
1970-1974 CITROËN SM, GS A CX
Luxusný a športový model SM uvedený na trh v roku 1970 vylepšujú inovácie modelu DS. V tom istom roku sa GS vyznamenalo najaerodynamickejšou karosériou na trhu. V roku 1974 CX predstavila syntézu výskumu značky. Jeho hydropneumatické odpruženie a futuristická palubná doska jednoznačne priniesla vozidlo plné inovácií. 
1976-1978 CITROËN LN, LNA A VISA
Rok 1976 je rokom prvého predstavenia modelu kombi CX a následne modelu LN na autosalóne v Paríži. LN reaguje na ropnú krízu: ponúka najmenší motor v ponuke na trhu. V roku 1978 značka uviedla na trh LNA a Visa. Ide o prvé sériové autá vybavené s integrovaným elektronickým zapaľovaním. 
1980-1987 2 CV CHARLESTONE, CITROËN BX A AX
2 CV Charleston, ktorý bol uvedený na trh ako limitovaná séria v roku 1980, bol vďaka svojej dvojfarebnej karosérii taký obľúbený, že prešiel do sériovej výroby. V roku 1982 urobil Citroën dojem s modelom BX, hatchbackom s moderným dizajnom, ktorý ponúkal 5 dverí a 5 miest na sedenie. O štyri roky neskôr je to AX, ktorá prináša prekvapenie. 
1989-1994 CITROËN XM, ZX A JUMPER
Citroën sa dostal späť na vrchol ponuky s modelom XM. Tento model bol vybavené inteligentným pružením Hydractives. Svetová novinka, ktorá mu vyniesla titul auto roka a 14 ocenení. V roku 1991 ponúkalo ZX posuvné zadné sedadlo s nastaviteľným operadlom. V roku 1994 Citroën uviedol na trh Jumper spolu s Peugeotom a Fiatom. 
1995-1998 CITROËN SAXO, BERLINGO A XSARA PICASSO
Citroën predstavuje model Jumpy, svoje prvé kompaktné úžitkové vozidlo. Zároveň je uvedený modeô Citroën Berlingo a o rok neskôr Berlingo Multispace spolu s modelom Saxo. V roku 1997, pri príležitosti stého výročia parížskeho autosalónu, Citroën predstavil model Xsara Picasso, kompaktný sedan novej generácie. 
2000-2004 CITROËN C5 A C3
Parížsky autosalón v roku 2000 víta nový model Citroën C5, syntézu elegancie a dynamiky. O dva roky neskôr je Citroën C3 uvedený na trh vo Francúzsku. Jeho krivky pripomínajú krivky z modelu 2 CV. 
2005-2008 CITROËN C1, C6, C4 PICASSO A C-CROSSER
V roku 2005 bola spustená výroba modelu C1. Značka predstavuje model C6, technologickú výkladnú skriňu. Nasledujúci rok sa s C4 Picasso objavilo prvé kompaktné MPV značky Citroën. V roku 2007 bolo na trh uvedené prvé SUV s názvom C-Crosser. V roku 2008 prišiel rad na C3 Picasso, ktorý vyniká svojou priestrannosťou. 
2009 CREATIVE TECHNOLOGIE
V deň narodenia svojho zakladateľa Citroën prináša svoj nový podpis značky: Creative Technology. Značka tiež odhaľuje úplne nové logo s chrómovými a zaoblenými šípkami v 3D prevedení. Citroën je napísaný nižšie červenými písmenami. 
2010-2012 C-ZÉRO A RAD VOZIDIEL DS
Bolo to v roku 2010 kedy Citroën spustil svoju elektrickú ofenzívu s novým mestským vozidlom C-Zero. A to bol len začiatok! V tom istom roku bola uvedená línia DS: Najskôr DS3 a následne výšené 4-dverové kupé DS4 v roku 2011. A DS5 ich nasleduje v predpremiére v Šanghaji. 
2014-2015 C4 CACTUS A E-MÉHARI
S modelom C4 Cactus ponúka Citroën v roku 2014 alternatívu ku kompaktným sedanom tým, že spája použitie vozidla a cit pre estetiku. Koncom nasledujúceho roka Citroën prináša model E-Méhari - 100% elektrický 4-meistny kabriolet. 
2017-2019 SUV V ŠTÝLE CITROËN
V roku 2017 Citroën investuje do sveta SUV a prináša C3 Aircross. Nasleduje ho väčší brat C5 Aircross, ultra-pohodlný vďaka odpruženiu s progresívnymi hydraulickými dorazmi® a jeho pokročilým pohodlným sedadlám. V roku 2019 sa Citroën C5 Aircross Hybrid SUV predstavuje ako prvý plug-in hybridný model značky. 
100 ROKOV ZNAČKY CITROËN
K 100. výročiu Citroënu „Le Rassemblement du Siècle“ bolo v areáli La Ferté-Vidame predstavených viac ako 4 200 áut od 10 000 zberateľlového. Výstavu navštívilo takmer 60 000 ľudí. 
2020 AMI
Začiatkom roka 2020 Citroën prekvapil celý trh s modelom AMI, nekonvenčným objektom mobility. Elektrický a ultrakompaktný, je dostupný pre každého, bez vodičškého oprávnenia a cenovo dostupné. 

VIRTUÁLNE MÚZEUM CITROËN ORIGINS

Toto virtuálne múzeum, ktoré bolo spustené v roku 2016 a je prístupné v 65 krajinách, spája kolekciu 83 ikonických Citroënov.

 

Ponúka nenahraditeľný pohlcujúci zážitok, vizuálny aj zvukový, objavovanie modelov značky v 3D a to v interiéri aj exteriéri.

 

MÚZEUM CITROËN

Od roku 1919 až po súčasnosť vybudoval Citroën nepredstaviteľné automobilové dedičstvo. Dedičstvo, ktoré sa zachovalo v múzeu v ​​Aulnay-sous-bois. Je to múzeum, v ktorom sa nachádza jedna z najväčších automobilových zbierok na svete s viac ako 400 historickými modelmi.

 

A nezabúdajme na priemyselné a obchodné dedičstvo, ktoré zahŕňa značka Citroën.